عوارض استفاده از کیف سنگین و کوله پشتی های غیر استاندارد

عوارض استفاده از کیف سنگین و کوله پشتی های غیر استاندارد عوارض استفاده از کیف سنگین و کوله پشتی های غیر استاندارد

کیف‌ها جدا از مزایای بی‌شمار و تاثیر زیبایی که بر روی استایل ما دارند می‌توانند خطرناک هم باشند؛ به خصوص زمانی که بدون توجه به فشارهای وارده بر بدن هر چیز عجیب و غریبی را داخل آن‌ها قرار می‌دهیم. ما حاضر نیستیم یک دمبل سنگین را کل روز این طرف و آن طرف ببریم، اما وزنی معادل با آن را در کیف خود حمل می‌کنیم. حقیقت این است که کیف‌های سنگین وکوله‌پشتی‌های غیر استاندارد به طور جدی سلامت ما را در معرض خطر قرار می‌دهند؛ اگر می‌خواهید بدانید عوارض استفاده از کیف سنگین و کوله پشتی غیر استاندارد چیست تا انتهای این مطلب از وبلاگ فروشگاه اینترنتی خرید کیف زنانه کادنزا همراه باشید.

تاثیرات استفاده از کیف سنگین بر بدن

برمبنای مطالب موجود در وب‌سایت abc.net.au پزشکان و متخصصان فیزیوتراپی بر این باور هستند که عوارض استفاده از کیف سنگین به صورت مستقیم بر روی ساختار آناتومیک بدن نمایان می‌شود. عمده‌ی خانم‌هایی که به فیزیوتراپی مراجعه می‌کنند در حالت استراحت دچار چرخش ستون فقرات هستند که در اکثر موارد به دلیل حمل کیف‌های بسیار سنگین اتفاق می‌افتد.

در این حالت موقعیت شانه‌ها و قفسه سینه منحرف به یک طرف و یکی از دست‌ها هم در مقایسه با دیگری پایین‌تر است و این اثر معمولاً با رسیدن به اواخر دهه‌ی ۲۰ زندگی خود را نشان می‌دهد. در حقیقت زمانی که بدن در طی سال‌ها بار ثابتی را به شیوه‌ای یکسان حمل می‌کند دچار وضعیتی به نام اسکولیوز (انحراف ستون فقرات) می‌شود که دردهای شدید در گردن و کمر را به دنبال دارد.

گاهی اوقات وضعیت چنان بحرانی است که حتی با حمل کردن کیف بر روی شانه فرد دچار سردرد می‌شود و به ماه‌ها یا حتی سال‌ها جلسات درمانی فیزیوتراپی نیاز دارد تا اثرات موجود برطرف شود. در مجموع عوارض استفاده از کیف سنگین به شرح زیر است:

عوارض استفاده از کیف  سنگین

خشکی ماهیچه‌های گردن و شانه‌ها

یکی از مهم‌ترین عوارض استفاده از کیف سنگین خشکی یا گرفتگی ماهیچه‌های گردن و شانه‌ها است که اگر به آن بی‌توجهی و همچنان کیف‌های دوشی و یک طرفه سنگین را جابه‌جا کنید می‌تواند منجر به کاهش انحنای گردن، آرتروز و مشکلات متعدد دیگر شود.

در صورت تمایل برای آشنایی با عوارض کفش پاشنه بلند، مطلب آن را در بلاگ کادنزا مطالعه کنید.

خشکی گردن و شانه عوارض استفاده از کیف سنگین

افتادگی شانه

زمانی که به حمل کردن کیف سنگین عادت می‌کنید، شانه‌ی شما به مرور زمان تغییر فرم می‌دهد و افتاده می‌شود؛ بنابراین اگر می‌خواهید دچار این وضعیت نشوید و شانه‌هایی صاف و زیبا داشته باشید از قرار دادن وسایل غیرضروری در کیف‌های خود پرهیز کنید.

افتادگی شانه عوارض استفاده از کیف سنگین

بروز سردرد و سرگیجه

بروز سردرد و سرگیجه از مهم‌ترین و جدی‌ترین عوارض استفاده از کیف سنگین به شمار می‌رود. اما چطور این اتفاق می‌افتد؟ جابه‌جایی مداوم کیف‌های سنگین با انقباض ماهیچه‌های شانه در طولانی مدت منجر به بروز آسیب‌های جدی در این ناحیه و گردن و در نهایت سردرد می‌شود.

بروز سر درد و سرگیجه عوارض استفاده از کیف سنگین

 تغییر در مدل راه رفتن

حمل کیف سنگین در یک سمت از بدن منجر به احساس سنگینی و تمایل شدن به همان طرف می‌شود. این تغییر و چرخش مشکلات فراوانی اعم از لنگ زدن را برای شما ایجاد می‌کند که در آخر تغییر در مدل راه رفتن را به دنبال دارد.

مطلب دانستنی های جالب در مورد کفش را از ما بخوانید.

تغییر در مدل راه رفتن عوارض استفاده از کیف سنگین

استرس و فشار به بدن

افراد بی‌تحرک با جابه‌جایی کیف‌های سنگین برای طولانی مدت استرس و فشار زیادی را به بدن خود وارد می‌کند. در کنار این استرس و فشار عضلات ستون فقرات تلاش می‌کنند تا وزن وارده را خنثی کنند و نتیجه‌ی این کار وارد شدن فشار بیشتر به بخش پایینی کمر و بروز درد در آن است.

استرس و فشار بر بدن از عوارض استفاده از کیف سنگین

راه‌های کاهش و جلوگیری از بروز عوارض استفاده از کیف سنگین

حال که با عوارض استفاده از کیف سنگین آشنا شدیم، ببینیم که چطور می‌توانیم این محصولات دوست‌داشتنی و کاربردی را به شیوه‌ی درست‌ و مناسب حمل و از بروز آسیب‌های گوناگون در بدن خود جلوگیری کنیم:

کاهش عوارض استفاده از کیف سنکین

کوله را جایگزین کیف دستی کنید

با توزیع مناسب وزن بین شانه‌ها از بروز هرگونه ناهماهنگی و انحراف و بیماری‌های جدی در آن‌ها جلوگیری می‌کنید. بهترین راهکار موجود برای این کار استفاده از یک کوله‌ی استاندارد به جای کیف‌های دستی است که صرفاً بر روی یکی از شانه‌های شما قرار می‌گیرند.

جیگزین کردن کیف با کوله

کیف جای وسایل غیر ضروری نیست

وزن کیف شما هیچ‌وقت نباید از ده درصد وزن بدنتان بیشتر شود؛ بنابراین اگر ۶۰ کیلوگرم وزن دارید نباید کیفی با وزن بیشتر از ۶ کیلوگرم را حمل کنید. برای این کار کافی است نگاهی به درون کیف بیندازید و کلیه‌ی وسایل غیرضروری را که به آن‌ها نیازی ندارید از کیف خارج کنید.

کیف جای وسایل غیر ضروری نیست

عضلات مرکزی یا هسته بدن خود را تقویت کنید

تفاوتی ندارد که وزن کیف شما چقدر است، اگر عضلات مرکزی بدن خود را تقویت کنید قادر هستید صاف بایستید و از عوارض استفاده از کیف سنگین و بروز مشکلات گوناگون و نابرابری در بخش‌های مختلف بدن هم جلوگیری کنید. با توجه به این موضوع از اضافه کردن حرکات متمرکز بر هسته بدن نظیر پلانک، دراز نشست و تمرین‌های تقویت فیله‌های کمر به برنامه‌ی تمرینی خود غافل نشوید.

تقویت عضلات مرکزی بدن

عوارض استفاده از کوله پشتی غیر استاندارد

کوله پشتی انتخاب اول بیشتر افراد برای حمل وسایل مدرسه، کار و دانشگاه است و فضای کافی برای سازماندهی وسایل مورد نیاز در اختیار ما قرار می‌دهد؛ اما همین محصول کاربردی اگر غیر استاندارد باشد، آسیب‌های جدی و شدید به بدن وارد می‌کند که در ادامه بررسی شده‌اند:

عوارض استفاده از کوله پشتی غیر استاندارد

تضعیف عضلات مرکزی بدن

یکی از جدی‌ترین عوارض استفاده از کوله پشتی سنگین و غیراستاندارد خم شدن بدن به سمت جلو است که فشارهای جدی به کمر وارد می‌کند. در نتیجه‌ی این فشار به مرور زمان عضلات پشت و مرکزی بدن تضعیف می‌شوند و درد در قسمت‌های مختلف خود را نشان می‌دهد.

تضعیف عضلات مرکزی بدن

آسیب به ستون فقرات

همان‌طور که ملاحظه کردید در زمان استفاده از کوله غیر استاندارد و سنگین بدن به صورت ناخودآگاه به سمت جلو خم می‌شود و این خم شدن می‌تواند منجر به آسیب ستون فقرات شود و روند تخریب آن‌ها را سرعت بیشتری ببخشد. نتیجه‌ی نهایی این وضعیت کار کشیدن بیش از اندازه از عضلات و افزایش خطر آسیب‌دیدگی در آن‌ها است.

بیشتر بخوانید: کفش مناسب شلوار راسته زنانه چیست؟

آسیب به ستون فقرات

تغییر فرم بدن

کافی است یکبار جلوی آینه از کوله‌ی سنگین استفاده کنید تا متوجه تغییر حالت بدن خود شوید. تغییر در فرم بدن بر اثر استفاده از کوله‌ی غیر استاندارد و سنگین در کودکان شدیدتر از بزرگسالان است و می‌تواند با کشیدن بدن کودک به سمت عقب لگن او را به جلو یا پشت خم کند و در نهایت فشردگی غیر‌طبیعی ستون فقرات و کاهش تعادل او را به همراه داشته باشد.

تغییر فرم بدن از عوارض استفاده از کیف نامناسب

روش‌های صحیح حمل و جابه‌جایی کوله پشتی

علاوه بر خرید کوله پشتی استاندارد، استفاده‌ی درست و صحیح از آن هم حائز اهمیت است؛ برای این منظور باید به نکات زیر توجه کنید:

  • وسایل سنگین را از کوله پشتی خارج کنید.
  • برای استفاده از کوله ابتدا آن را روی سطحی با ارتفاع مناسب قرار دهید و بعد بندها را روی شانه‌ها بیندازید.
  • بندهای کوله را به صورت متقارن تنظیم کنید.
  • وزن دو طرف کوله‌ی شما باید یکسان باشد.
  • اگر در زمان استفاده دچار درد شدید، حتماً کوله را در بیاورید و با حرکات کششی سعی کنید گرفتگی ایجاد شده را برطرف کنید.
  • همیشه دو بند کوله را بر روی شانه‌های خود قرار دهید و از حمل آن بر روی یکی از شانه‌هایتان بپرهیزید.

روش صحیح حمل کوله پشتی

سخن پایانی

در این مطلب با عوارض استفاده از کیف سنگین و کوله پشتی غیر استاندارد آشنا شدیم. همان‌طور که ملاحظه کردید حمل کیف‌ها و کوله‌های سنگین در طولانی مدت می‌تواند مشکلات جدی برای سلامت ستون فقرات و عضلات میانی بدن ایجاد کند؛ بنابراین در قدم اول به سراغ محصولات استاندارد و باکیفیت بروید و در نهایت از پر کردن آن‌ها با وسایل غیر ضروری هم اجتناب کنید.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کیف پول زنانه

سوالات متداول

۱. عوارض استفاده از کیف سنگین چیست؟

حمل کیف‌های سنگین با تغییر در فرم بدن، احتمال از دست رفتن تعادل و افتادن را در موقعیت‌های مختلف افزایش می‌دهند.

۲. وزن ایده‌آل برای یک کیف دستی چقدر است؟

وزن کیف دستی شما نباید از ده درصد وزن بدنتان تجاوز کند.

۳. معایب حمل کوله‌ پشتی‌های سنگین چیست؟

حمل کوله‌پشتی‌های سنگین با خم کردن افراد به سمت جلو منجر به درد در شانه، گردن و کمر می‌شود.

۴. آیا کوله‌ پشتی‌های سنگین باعث تغییر فرم بدن می‌شوند؟

بله؛ جابه‌جایی کوله پشتی‌هایی که از ۱۵ درصد وزن بدن سنگین‌تر هستند منجر به کشیدگی عضلات گردن، بالا رفتن شانه‌ها و در دراز مدت تغییر فرم بدن می‌شود.

۵. سندرم کوله پشتی چیست؟

سندرم کوله پشتی به بیماری‌های جسمی مختلف که در اثر استفاده از کوله پشتی‌های سنگین و غیر استاندارد بروز می‌کند، اشاره دارد.

استفاده از مطالب و تصاویر سایت پیگرد قانونی دارد و تمامی حقوق مادی و معنوی سایت مربوط به کادنزا می باشد

طراحی و توسعه توسط گیو

ورود / ثبت نام

رمز عبور را فراموش کرده ام

گفتگو را شروع کنید

پشتیبان آنلاین
سلام!
چطور می تونم کمک تون کنم؟